Sabtu, 3 September 2011

pejuang-pejuang kemerdekaan negara mestilah dihormati

1. mat sabu kata mat indera adalah pejuang kemerdekaan.

2. memanglah, semua yang menentang british ketika itu, dengan mudah ditabalkan pejuang kemerdekaan.

3. dari satu sudut ada betulnya kenyataan mat sabu. tentang pejuang-pejuang kemerdekaan itu tak hanya datang dari umno, adalah kenyataan yang kita semua harus terima.

4. tokoh seperti dr. burhanuddin el-helmi adalah tokoh yang sangat patut kita tahu sumbangannya. aku personally sangat mengagumi beliau.

5. namun, siapa pula mat indera ini?

6. kebetulan pula, abah aku orang kampung mat indera ini.

7. kata abah, dia komunis, orang dulu-dulu cakap dia kebal. polis dapat tangkap dia pun lepas bagi minuman memabukkan, dan cabut tangkal dari badannya. orang dulu percaya dia kebal.

8. pejuang kemerdekaan? yang sebenarnya, orang muar dahulunya memang mengagungkan mat indera ini, kerana percaya dia kebal dan sebagainya. kata abah, "tapi dia komunis!"

9. belajarlah sejarah dari banyak sumber. aku sememangnya tak menafikan sejarah 'aliran mainstream' ini melebihkan pejuang umno sahaja.

10. lebih elok rasanya kalau kita cuba bersangka baik dengan mengatakan 'mereka juga adalah pejuang kemerdekaan, tapi telah memilih jalan yang salah'.

11. hal ini aku lihat sama sahaja dengan apa yang ada hari ini. ulama muda umno, misalnya, mahu 'mentarbiah' umno dari dalam, secara perlahan, dengan kesabaran walaupun ditentang dari luar dan dalam. sesiapa mungkin sahaja merasakan usaha ini terlalu perlahan; 'sampai bila nak sabar?!'.

12. jadi, kerana merasakan terlalu perlahan dan bertolak ansur, kita berpisah dari jemaah. mungkin kerana merasakan lebih keras itu bermakna lebih berprinsip. mungkin juga. tapi hanya mungkin.

13. biarlah kita bersikap adil, terhadap mereka yang penuh kepentingan dalam perjuangan.

14. aku kecewa kita sedaya upaya cari titik perbezaan, dan tebalkan pula ia. dimana perlaksanaan kata-kata 'berlapang dada dan mencari titik persamaan'?

Tiada ulasan: