Selasa, 27 September 2011

muslim fundamentalis

'saya adalah muslim fundamentalis. ini bukan kali pertama saya mengaku sebagai seorang fundamentalis. ada akhbar (media) di amerika telah 16 tahun melaporkan saya sebagai seorang fundamentalis. bagi mereka, fundamentalis adalah orang yang ekstrem, yang tidak rasional, yang mungkin terlibat dengan kegiatan-kegiatan terorisme. tapi bagi saya, seorang muslim fundamentalis berarti berpegang hanya kepada asas islam, yakni al-quran dan hadis yang shahih.

kalau kita pegang asas ini, saya yakin umat islam tidak akan terpecah dan tidak akan keliru. kenapa kita berpecah dan keliru sekarang ini? kerana selama 1400 tahun terdapat banyak penafsir islam. dan tentu tafsiran mereka berbeza satu sama lain. jika tidak, mengapa diantara 1.5 miliar umat islam dunia terdapat begitu banyak mazhab dan sebagainya. kita tahu bahawa nabi muhammad (saw) hanya membawa satu islam.' - mahathir mohamad, artikel: menjadi muslim fundamentalis, islam mazhab tengah, 2007.




p/s: adakah sama pemikiran dr asri dan tun mahathir? :)

Tiada ulasan: